Follow by Email

الأربعاء، 1 يونيو 2011

عفوا سياده المشير لقد نفذ مسحوق الغسيل


جائنا طنطاوى يرتدى العباءه البيضاء يسير الينا عبر غيطان الخضار التى وهمنا برؤيتها بعد تنحى الرئيس او بمعنى أدق بعد هروب الرئيس تاركا خلفه خازوقا بطول 10 متر ، فخرج علينا انصاف المثقفين ليعلنوا علينا انتصارهم على الرئيس الراحل معتقدين أن تنحيه كان نتيجه لكلماتهم الحماسيه والتى ايقذت روح الثوره فى قلوب المصريين متناسيين مئات الاشخاص الذين دفعوا ثمن هذه الثوره على مر سنواتعديده مضت فى نضال وعراك مع مؤسسات الدوله ، ولنعود لموضوعنا وهو الجلباب الابيض فقد خرج علينا طنطاوى ليهنئنا بنجاح ثورتنا والتى بالطبع لم تنجح الا بمباركته حيث انه هو من رفض تنفيذ اوامر اطلاق الرصاص على المتظاهرين محافظين للوطن على ارواح ابنائه بصفتهم حماة الوطن ، ومن خلال قلوبنا الطاهره أمنا بكلماته وظللنا نهتف الجيش والشعب ايد واحده متناسيين تماما المثل القائل بأن صوابع اليد ليست مثل بعضها ، وعلى مر الاشهر السابقه التى تلت ثورتنا المصريه تأكدت من صدق هذه الكلمات البسيطه فنحن وبعد مرور 5 اشهر على تنحى مبارك مازلنا نذهب للميدان كل جمعه داعيين لمليونيه اخرى فتارة إحتجاجا على افعل السلفيين ، وتارة إحتجاجا على احداث الفتنه الطائفيه ، وتارة اخرى احتجاجا على الاحكام التعسفيه التى أخذها الثوار ، وتاره اخرى إحتجاجا على المحاكمات العسكريه للمدنين . أن تصرفات المجلس العسكرى ومشيره تذكرنى بتصرفات الفنانه سعاد حسنى عند بطولتها لفيلم بئر الحرمان فالمشير فى الصباح يكون الاب البار الخائف على ابنائه المصريين ولكن ليلا يرتدى الشفتشى ويتحايل على كل من يقابله وفى النهايه يكتشف الجميع أنه لم يعرف البطله فى الحقيقه أنما عرف الوجه الذى اختارته هى لتظهره وهذا ما يفعله سياده المشير معانا منذ توليه هو شلته الحكم . يا سياده المشير عليك أن تعلم بأن كل افعالك انت والمجلس العسكرى قد نكون لا نملك دليلا عليها ولكن ثوبك الابيض الذى أتيتنا به قد دنسته وساختكم وأصبح ملئ بالبقع فعليك يا سياده المشير أن تأخذ أجازه وتذهب الى الحجه بعلبه الاريال لتغسل الجلباب ولتعود إلينا مره أخرى بنفس الصوره القديمه ولكننا وقتها لن نصدقك وسنرفع لافتات عفوا لقد نفذ مسحوق الغسيل لدينا

هناك 4 تعليقات:

  1. و الله يا سارة الوضع ملخبط ..
    و في حاجات كتير مش واضحة و بيسيبونا مع نفنسا احنا بقى نحلل و نفترض .. و نعيش بقى مع نفسنا ..
    غير بالونات الاختبار و حركات جس النبض اللي تخليكي تقلقي ماتطمنيش !!
    أنا مش فاهمة حاجات كتير لغاية دلوقتي ..!
    و محدش بيشرحها !!

    ردحذف
  2. الاول كده مبروك مشاركتك فى حمله التدوين اليومى ...اول زياره ليا فى مدونتك لاقيت مدونه جريئه صريحه -يمكن زياده عن اللزوم- للاسف انا من دعاه ان حتى لو الجيش فاسد فده مش وقته و نعدى الكام شهر دول و بعدين نعمل اللى احنا عاوزرينه ...

    ردحذف
  3. شيماء المشكله من وجهه نظرى هيا أننا فشلنا فى اننا نوحد صفوفنا على هدف واحد زى ما حصل وقت الاعتصام ةده ادى الفرصه للأنقسامات انها تظهر وكمان للأسف المجلس العسكرى بيلعب لعبه قذره الا وهى اللعب بموضوع المناصب والمكاسب الماديه والمعنويه وده قدر انه يقسم صفوف المئات اللى اتجمعوا فى الميدان

    ردحذف
  4. دودى مش عارفه كلامك فكرنى بالناس بتوع الاستقرار بصى انا معتقد اننا نقدر نوحد الصفوف غير لما نحل خلافتنا وكمان نعرف كل اللى حوالينا على حقيقتهم لأننا لو سكتنا واشتغلنا بس على الفتره الجايه من غير ما نكون متأكدين من هويه الناس اللى هتشارك فيها ده هيخلينا بدل ما نبدأ عصر جديد هنبقى وقتها بنبتدى جزء تانى من تمثيليه مبارك

    ردحذف